Fanside for Chelsea FC
Fanside for Chelsea FC

Rivaler

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at få en debat op og stå omkring emnet rivaler.
Det kommer sig af jeg sad og snakkede med en ven forleden som er arsenal fan, og vi kommer så til at snakke omkring det her med at hade hinandens klubber på kryds og tværs.
F.eks. Chelsea hader alle de andre London klubber og omvendt, osv. osv.

Jeg syntes personligt at når man som udenlandsk fan hader arsenal, tottenham, fulham, er det meget påtaget fordi det skal man gøre som Chelsea fan.

Og jeg må ærligt indrømme, at mit had går ikke så meget mod de 3 overnævnte, men mere mod united og ekstremt meget mod liverpool.

Det er der flere grunde til.
Mange af mine venner og arbejds kollegaer holder med de to hold, og derfor er det dem jeg har haft "rivalisering" med, det dem jeg mobber og dem som mobber mig når det ene hold slår det andet og omvendt.
Plus det bla. er de klubber Chelsea har kæmpet mod om mesterskabet i en del år efterhånden.

Jeg har ikke noget forhold til lokalområdet i London, som jeg f.eks har herhjemme med FCK og derved hader andre Københavnske klubber, fordi det er her jeg bor og er opvokset, og der er denne lokal-rivalisering fordi vi bor her.
Derfor syntes jeg personligt også det er svært for mig at sige jeg hader arsenal, tottenham, osv. når jeg bor i Danmark.

Selvfølgelig syntes jeg det er fedt når det ikke kører for de hold, og jeg syntes det er SÅ fedt at slå dem, men jeg vil ikke sige jeg hader dem på samme måde som jeg hader og ikke mindst fryder mig når det ikke kører for united og liverpool, netop af overstående grunde.

Hvordan har i det med de andre hold i PL?
Har jeg skudt meget ved siden af i min tanke omkring det? Eller skal man bare hade de andre klubber fordi "det-skal-man?"

Hvilken klub hader du mest?

Diskutér endelig!
12 år siden
7297 visninger

Kommentarer

Tweaker1212 år siden
Det bliver måske en lidt kedelig besked fra mig, men jeg er faktisk utrolig enig i din betragtning Duxii. Jeg tror at det betyder meget mere for folk som er vokset op i de forskellige lokalområder i England, da de vokser op med rivalisering imellem de forskellige Premier League klubber. Bare se filmen Green Street Hooligans. Vi som er fans fra udlandet vokser ikke på samme måde op med den rivalisering, og derfor tror jeg også at et decideret had til bestemte klubber er svære at finde blandt danske fans af Premier League. Om jeg tager fejl, måske?

Hvad angår de hold som jeg mindst kan lig´, så må de to hold være City og Tottenham. Det er lidt samme historie som dig Duxii, da jeg har utrolig mange kammerater og kollegaer som er fans af City og Tottenham, og derfor foregår der selvfølgelig en intern rivalisering mellem os. Ellers må jeg indrømme at jeg ikke har noget decideret had til nogen klubber i Premier League, men håber selvfølgelig altid på en Chelsea sejr!

Jeg tror personligt at jeg bare er tilhænger af god fodbold, og generelt bare sporten.

Det var mit input! :-)
Kirk12 år siden
http://www.youtube.com/watch?v=YL_CWPlfz1U

Som Oasis så smuk synger, ''Who the fuck are Man United'

SebastianLunnDK12 år siden
United er også helt klart min hadeklub. Den rivalisering om titler, arrogante spillere, Fergies "undskyldninger" efter en tabt kamp, tudefjæse osv.

Så kan jeg heller ikke udstå QPR, og det bygger jeg nok mest på de 2 kampe i sæson 11/12, (Eller var det 10/11?) Det er også ligemeget, men kan bare huske hvor høj intensiteten var og QPR spillerne slagtede Chelsea spiller på Chelsea spiller. Det var også den kamp hvor JT-Anton Ferdinand sagaen startede. Håber egentlig også lidt de rykker op igen.. ;-)
Morten12 år siden
Kan ikke udstå nogle Manchester klubber og især ikke United. Hader dem virkelig. Det har nok også lidt og gøre med deres kvalitet:-)
Blue4Life12 år siden
Fed tråd!

Først og fremmest, er jeg enig med jeres betragtning af de naturlige forskelle, der er på lokal og udenlandsk fan. Vi kender ikke følelsen af at gå igennem modstanderens territorium, at blive råbt af grundet vores blå trøje eller lignende. Derfor opbygger vi især vores "had" til de klubber, der er rivaliserende på et kompetetivt plan. Det er primært derfor, at få af os hader West Ham eller særligt Fulham, som i princippet lægger et stenkast fra broen. Ganske enkelt fordi, de ikke vinder kamp på kamp og kæmper med om trofæerne. Hvorimod Arsenal og Tottenham utvivlsomt er langt mere hadet fra danske/udenlandske Chelsea-fans synsvinkel.

AnnemarieA12 år siden
Hvis der er et hold jeg ikke kan li, så er det United.. Jeg synes simpelthen det er flok usympatiske.. Ja, så siger jeg ikke mere.. Den eneste jeg kan lide der fra er Chicharito.

Men bortset fra det, så har jeg ikke nogen hold jeg ikke kan li som sådan. Jeg sad i bussen i dag og snakkede med fra skolen, som tilfældigvis også var med samme bus, og pludselig siger han "Har jeg forresten nogensinde sagt tak, fordi i købte Torres?" Haha, så var han da Liverpool fan. Så fik vi brugt et kvarter mere på at snakke PL, og endte med at aftale at tage på Tribunen og se kamp en dag.. Mega hyggeligt :)

Og så har jeg stadig svært ved at se Clattenburg på banen, det vil jeg gerne indrømme...
Elholm8912 år siden
Spændende emne..
Er meget enig i det du skriver Duxii - at vi selvfølgelig ikke kan fornemme samme lokal rivalisering, som det kan ovre i London.

Hvad angår min personlige mening om diverse klubber. Så har jeg faktisk aldrig haft så meget imod Tottenham, hvis bare de ligger under os.
Derimod så kan jeg ikke fordrage RØDT - Arsenal, United og Liverpool er virkelig absolut hadeklubber! Grunden til mit had til Arsenal, ligger nok mest hos Wenger - for han er virkelig en kæmpe klovn!

Man City hader jeg tilgængelig ikke så meget som de røde - nok pga. de ikke har haft succes i så mange år endnu. Jeg frygter dem nok mere end jeg hader dem. Synes virkelig de har en skræmmende trup for tiden.

... og sidst men ikke mindst skal der da ikke glemmes QPR - som nok er dem jeg hader allermest af ikke-røde klubber i england!
Blue4Life12 år siden
Elholm89 skrev: "Jeg frygter dem nok mere end jeg hader dem. Synes virkelig de har en skræmmende trup for tiden."

Perfekt beskrivelse af mit forhold til Manchester City! :) Har dog på fornemmelsen at deres uundgåelige trofæjagt fremover, vil lede til et meget stærkt had fra min side af med tiden.
Obi12 år siden
Havde den debat med en ven for ikke så længe siden, og jeg havde intet imod Millwall, som historisk set er DE værste rivaler Chelsea har, men jeg ser mig ikke på den måde kultural præget som britter ville være. Jeg har desuden ikke oplevet det had op igennem 70' og 80', kun det "had" der er mellem Premier League rivalerne fra Manchester, Liverpool, og så vores London naboer. Det er for mig logisk, efter som flere af de hold er stor hold og er den direkte modstander til medaljer, eller rettere Manchester er/var, afhænger hvilken vi taler om.

Så jeg ser Arsenal & Manchester United som være min største rival, endelig fordi der er slået mange slag der også har gjort ondt. Tottenham har jeg endelig altid godt kunne lide, synes de har altid har et mix af gode spillere og talenter, generelt spændene hold. West Ham, det samme som med Spurs, men er der kamp mod dem, skal de slåes og gerne med 7 " søm. United og Arsenal, de skal være med i toppen, ellers blev det kedelig, men de ønsker jeg naturligvis ikke al held, nærmere knæk og bræk. Men hadet kan så også være underbygget pga spillere, episoder eller trænere, og der har United og Arsenal et solidt forspring til andre hade klubber.

Ude i Europa der har vi et hold som der over de sidste 10 år har opbygget et international had til, Barca..
Blue4Life12 år siden
Obi skrev: "Ude i Europa der har vi et hold som der over de sidste 10 år har opbygget et international had til, Barca.."

Ja og med rette :)
Da vi tog hævn i 2011/2012-sæsonen var det naturligvis primært et modsvar på utvivlsomt det største røveri i moderne fodbold; den aften med Ovrebo.
Men der lå også mere bag det. Alle de CHL-kampe under Mourinho, der altid var fyldt med intensitet. Særligt dengang da Mourinho vs Riijkaard virkelig var en sag, der var værd at følge.
Obi12 år siden
Det var spændene men også træls for der blev skabt meget negativ omkring Chelsea. At Mourinho havde ret i sine påstande om dommer besøg, understøtter jo blot Barca. Som jo er under mistanke for svindel mht Neymar...
Blue4Life12 år siden
Præcis, Chelsea har det i det hele taget med at være yderst dygtigt til at skabe negative overskrifter. Mourinho på daværende tidspunkt bidrog udent tvivl til den tendens. Men på en eller anden måde, gør det ikke det store i mine øjne. Selvfølgelig vil man gerne undgå så meget skandalesnak som overhovedet muligt, men de mange negative aspekter af Chelsea, medierne ofte fokuserer på, hjælper ogsåklubben og supporterne med at skabe en "os mod dem"-følelse.

Angående Neymar-sagen, der har kørt for tiden, må man sige at det i den grad har været en ulempe for Barcelonas image. Deres dominans i Europa det sidste halve årti, har ganske vist skaffet dem masser af tilhængere. Omvendt har succesen også medført at mange ikke ligefrem er de største fans af klubben. Personligt bryder jeg mig ikke om spillertruppens uendelige fremføren af "den rigtige måde at spille fodbold på"(aka tiki-taka), hvilket er en absurd og arrogant tankegang. Senest var det Xavi, der var på spil og vovede endda at kritisere ikke bare Mourinho(hvilket i mere eller mindre grad er i orden, fordi han selv har bedt om det...) men også selveste Roberto Di Matteo.
Det kunne være at Xavi skulle lade spillet på banen tale for sig og slå et vist citat op.
"There's no such thing as beautiful football or ugly football. Just winning football" Dennis Wise
Obi12 år siden
Den mentalitet Barca mht spillestil, er i mine øjne langt ude, de holder stædigt fast i at kun de spiller bold, ingen andre. Kom nu ind i kampen. Succes avler tilhængere, og jeg kan da se, fra den gang jeg var dreng og så til nu, Chelsea er nået og forbi det punkt der hedder hver mands eje. Og sådan vil det altid være..

Netop med første periode med Mourinho, ja, det var succesfuldt, men også negativt i perioder, for han brugte meget tid på beskyldninger, næsten at han nået op på lige fod med Insane Wanker aka Arsene Wenger og Sir Alex. Chelsea blev, synes jeg, i den periode, anset som en hade klub med en stærk profil ud af til, og så købte man med hovedet under armen til overpris, til stor frustration fra modpartens fans. Heldigvis kom der meget mere ro på som tiden gik, og synes især under King Carlo det rigtig blev som om folk rent faktisk godt kunne lide Chelsea, for deres spillestil, som var offensiv men også Carlo Ancellotti, som var og er en rolig person, som jeg har indtrykket af er utrolig vellidt i fodbold Europa. Måske ikke lige i Paris SG, men lad det nu ligge. :)
and3rz3n12 år siden
Vil sige at United er klart en hade klub, og jeg håber ikke de kommer ud i CHL næste år, det ville virkeligt være dejligt...
ellers kan jeg godt lide de andre hold i BPL eller har ikke nogle negativ mening om dem. fx så sys jeg Arsenal spiller noget god bold og har ikke rigtigt noget imod deres hold, men Wenger han er da den største klov i BPL. ham kan jeg virkeligt ikke fordrave, alle hans udtaleser, med at de er så gode fordi de ikke bruger så mange penge, og at det er så synd for dem. ''FX at United købte Mata, det var snyd fordi Chelsea havde mødt United 2 gange og de (Arsenal) manglede at møde dem en gang endnu...''

Jeg vil give dig ret i at det med at hade andre klubber har noget at gøre med den Lokal rivalisering der er hvor du bor, jeg bor selv i Brøndby. og derfor kan jeg ikke lide FCK, men jeg er hellere ikke et barn mere, så jeg holder da ''lidt'' med FCK når de er i europa.
Da jeg var mindre skulle FCK bare ''død'' men alle bliver vel voksene på et tidspunkt :)

Til gengæld så hader jeg OB som bare pesten, men det er efter et par ture til OB stadion som udviklede sig i lidt forskellige problemer.

super godt indlæg ellers :)
Kirk12 år siden
Källström skadet i første Arsenal-træning - ude 2-3 måneder!! HAHAHAHAHA!!!
RicoK11 år siden
http://en.wikipedia.org/wiki/West_London_derby

andersterry11 år siden
debuchy til arsenal godt eller skidt
Steen11 år siden
Andersterry: Det er rigtig skidt, han er langt bedre end Sagna. Så jeg ser Arsenal stærkere på den post, end de var før.
Obi11 år siden
Arsenal, stolt leverandør til City siden 2008...

Næste kamp

Lørdag 20:00
Premier League Premier League
ChelseaChelsea vs. WolvesWolves

Forrige kamp

I dag 17:45
Champions League Champions League
QarabagQarabag2 : 2ChelseaChelsea
Premier League
# Hold
K.
Pts.