Fanside for Chelsea FC
Fanside for Chelsea FC

David Luiz

Hej i blå mennesker.

Jeg går og undrer mig om DL og hans situation på Chelsea holdet.

Han er en klassespiller, så tænker på om det overhovedet er muligt at vi har ham de næste mange år. Det håber jeg ihvertfald, fordi han er for mig manden der kan og skal gå forrest når tingene spidser til og kampene skal afgøres. Han er vel også en mulig fremtidig anfører?

Men hvis han får et tilbud fra fx Barca om en ledende rolle på deres hold, tror jeg måske han kunne blive fristet til at sige ja.

Hvad mener i?
Kan David Luiz blive en legende på længere sigt?
Bliver han solgt?

13 år siden
6430 visninger

Kommentarer

Elholm8913 år siden
Sjovt du kommer med den. For jeg har faktisk haft samme frygt. Synes virkelig David Luiz er en af de bærende kræfter på holdet og ser ham som en fremtidig legende.
Men for at holde på ham, skal vi virkelig til at vinde flere trofæer og skal være helt med fremme om Premier League titlen.

David Luiz er også en mand som skal og vil spille Champions League.
Hvis vi ikke kvalificere os til næste sæsons CL, er jeg bange for at han vil væk allerede til sommer.
EmilMiddleton13 år siden
Jeg tror ikke i skal frygte at han skifter, han har et rigtig stort Chelsea hjerte. :-)
Elholm8913 år siden
http://www.goal.com/en-gb/news/2892/transfer-zone/2013/02/24/3776580/david-luiz-flattered-by-reported-barcelona-interest

Ikke at jeg siger han er interesseret eller noget. Men mener bare at manden vil vinde titler! Så der skal helt sikkert til at ske noget i Chelsea.
simonmathiesen13 år siden
John Terry har sagt, at han godt kan se Luiz som den kommende anfører.
Steen13 år siden
Ah - tror lige I skal slå kold vand i blodet. Barcelona var bedre sidste år, end de er i år - og sidste år, ville de også købe ham, koste hvad det ville. Og han er så vidt jeg ved, stadigvæk Chelsea spiller. JT har været ude og sige, at han forventer at David Luiz skal overtage hans plads, og "er nok igang med at kører ham i spil" til det. Så helt ærlig, hvorfor skifte til Barcelona, når man spiller for Chelsea og har større indflydelse dér. Det er jo heller ikke ligefrem fordi han mangler pengene som Barcelona vil tilbyde, for han har en uhyggelig høj hyre i Chelsea.

Jeg tror på at David Luiz vil være at finde i Chelsea i mange år endnu, og han vil på sigt bære båndet.
EmilMiddleton13 år siden
Helt enig :-)
Elholm8913 år siden
Håber da inderligt at du har ret Steen :)
Lampard12313 år siden
Min personlige favorit fra Chelsea er David luiz! Han har både slået hazard/mata og Lampard af pinden!
Jeg ville ønske at han blev den kommende kaptajn! Han symbolise bare virkelig den nye generation og alle på holdet elsker ham! Han er en fantastisk sympatisk og sød spiller (ikke mod modstandere men godt nok)
justblue12313 år siden
Jeg tror Luiz er en Chelsea mand til det sidste :)
Tweaker1213 år siden
David Luiz er en fantastisk spiller, og jeg er helt sikker på at han ingen steder skal. Hvad kan han få i Barcelona, som han ikke kan få i Chelsea? Når John Terry engang vælger at sige tak for nu, er jeg sikker på at David Luiz skal overtage rollen som anfører. Man kan jo allerede se nu hvor stor en betydning han har for holdet, og han er Chelsea spiller med stort C. Dog skal det siges at man har set gang på gang hvor hurtigt det kan gå i fodboldverdenen, og selvom en spiller udviser stor klubfølelse og tilhørsskab, så kan et skifte alligevel godt gå igennem. Jeg tror dog overhovedet ikke det er tilfældet her.
tobylobi13 år siden
Tror i ikke at Cech står foran i køen om at blive den næste anfører?

Tweaker1213 år siden
Han kunne også godt være en mulighed, jo.
Lampard12313 år siden
Han spiller CDM idag! Og hazard som 10er spænede
Kfrandsen13 år siden
Luiz er jo bare genial til de frispark!

Kfrandsen
Lampard12313 år siden
Jeg elsker luiz!
Blue4Life13 år siden
"He's there, he's there, His hair is everywhere, David Luiz!!!"
tobylobi13 år siden
Han er overlegen fysisk og kreativt på den midtbane :)
Snitteman13 år siden
Takker mange gange for Luiz mål når nu Torres ikke kan score på de store chancer. Ikke mindste fordi jeg vandt 1000 kr. Havde Bayern Dortmund og Chelsea.
Luiz er bare så god på den def. Midt. Synes helt klart han skal blive ved med at spille der og så skal vi have en ny CB.
Lampard12313 år siden
Jeg synes han gjorde det rigtig godt på den plads. Han vandt alle sine dueller og skabte chancer!
EmilMiddleton13 år siden
Jeg blev mega sur på Terry da han brændte sin gigant chance men Luiz redede os heldigvis
Ftorres913 år siden
Frygter lidt han skifter! Han har et godt skud, og er en fremragende forsvarsspiller! Han er god til at gå med frem, og nogle gange afgøre kampe! Tror godt han ville kunne blive fristet til at acceptere, et bud fra Barca eller RM.
justblue12313 år siden
Frygter lidt han skifter! Han har et godt skud, og er en fremragende forsvarsspiller! Han er god til at gå med frem, og nogle gange afgøre kampe! Tror godt han ville kunne blive fristet til at acceptere, et bud fra Barca eller RM.
Han er en helt igennem fantastisk spiller!!!
Snitteman13 år siden
I FIFA 13 synes man åbenbart ikke han er så god siden ham stadigvæk kun har latterlige 79. F.eks Dante i Bayern har 83. så vist jeg husker har Cahill også 79 og ivan ar 82 og JT 83. Det hænger sku ikke sammen. Luiz skulle minimum have 83 måske lidt højere.
Steen13 år siden
Snitterman: Fuldstændig enig. Men det bliver der også reguleret på til FIFA14, det er 100%
Lampard12313 år siden
Ja men Fifa har været ude sige at luiz bliver 85 i Fifa 14
justblue12313 år siden
Ja men Fifa har været ude sige at luiz bliver 85 i Fifa 14
NIce !
EmilMiddleton13 år siden
Fedt håber også MATA kommer på mindst 88 og okore som er på 70 i speed kommer op på en 85 stykker
justblue12313 år siden
Det skal han have han er jo super
thelittlehero13 år siden
Hej Emil

jeg har spillet fifa siden 2005 og har aldrig oplevet en relavtivt ukendt spiller rykke fra 70 til 85 i pace. Ikke at jeg ikke håber på det fordi jeg er FCN fan, men det er meget urealistisk :-)
EmilMiddleton13 år siden
Jeg mente at han skulle komme op på 85 i speed. Plus at Fifa nok har set ham i champions leage og er blevet inponeret :-)
Frede210713 år siden
http://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-2317055/Roman-Abramovich-ready-dump-John-Terry-make-David-Luiz-new-leader-Chelsea.html

Det tyder på, at han bliver - noget jeg ville være meget glad for. Han mangler lidt i sit spil indimellem, men jeg synes godt nok, han har forbedret sig enormt i år. Og så ser jeg en fremragende leder i ham.
SebastianLunnDK13 år siden
Luiz er den fødte leder! Man kan tydeligt se det på banen, hvordan han dirigerer sine holdkammerater, og kommer ud med en super gejst, og vilje!
Så tror jeg også at han snakker godt med alle på holdet, både de "gamle" og også de unge! Så tror jeg også at han er super god til at byde nye spillere velkommen, og få dem til at føle sig hjemme.

Helt sikkert en fremtidig kaptajn!
and3rz3n13 år siden
http://footy.dk/2013/04/30/abramovich-han-skal-vaere-ny-chelsea-kaptajn/

havde ikke regne med det ville ske allerede for næste sæson hvis det selvfølgelig passer, men hvorfor ikke med en ny træner og ny kaptajn på holdet kan alt ske :)
Steen13 år siden
Ro på - det er Daily Mail .... Svare til EkstraBladets pålidelighed
Lampard12313 år siden
http://onside.dk/primera-division/avis-barcelona-vil-betale-360-millioner-for-luiz
I får ham aldrig Uefalona!!! Han er vores!!
justblue12313 år siden
http://onside.dk/primera-division/avis-barcelona-vil-betale-360-millioner-for-luiz
I får ham aldrig Uefalona!!! Han er vores!!

Det må de ikke gøre de har jo et af verdens bedste Mandskaber( det har vi også) og Han skal ikke være forsvarsmakker til Mr shakira!
Blue4Life13 år siden
Jeg har virkelig svært ved at se det ske, i hverfald lige pt.
David Luiz lader til at elske livet i London, truppen er fyldt med gode brasillianske venner, og i takt med hans ophold hos Chelsea, lader det til at hans kærlighed og passion for klubben øges.

Desuden er 40 millioner Pund altså også en sum penge, som Barcelona nok ikke lige ville fortrække at benytte på én spiller.
Steen13 år siden
Blue4Life: Jeg tror ikke de 40 mio pund afskrækker dem til at købe en klasse forsvar/DM som de virkelig har brug for - det er jo altid deres forsvar de taber på. Så tror ikke det er pengene der gør en forskel. Men Chelsea bør gøre det klart for enhver at David Luiz er kommet for at blive. Men mon ikke den kommende manager går ud og siger - no! :D
Blue4Life13 år siden
Steen: Det er selvfølgelig ikke sikkert at 40 mio Pund skræmmer dem væk :D Jeg synes bare ikke at de har tendens til at betale så meget for spillere. Zlatan, Fabregas, Alexis Sanchez osv. er alle blevet købt for under 30 mio Pund.

Men som du siger tror jeg hellere ikke, det er hvorvidt Barcelona er klar til at købe ham eller ej ,der afgører hans fremtid. Jeg var modsat de fleste skeptisk overfor en personlighed som Luiz lige fra starten, men han er vokset med rollen, og klubben bliver nødt til at sikre ham long term :-)
and3rz3n13 år siden
@ Blue4Life hvor er det du får den ide at Zlatan har kostet under 30 mil pund/300 mil kr. ?????

Undskyld mig men er du er hvis lidt forivret med hensyn til den pris de har givet for ham... :) mener det var 69 mil euro han kostede sammen lagt med Eto's værdi! :)
and3rz3n13 år siden
han kostedet vist €45 millioner + Samuel Eto'o. så hvis man tænker over det er han nok den næst dyrest i verden efter C. Ronaldo :)

Obi13 år siden
Tror ikke at han ryger af sted til Barca, en ting er prisen nok ville være temmelig høj, og spansk bold har ikke alverden af penge. Slet ikke til at brænde af på en spiller. Desuden virker han til at stor trives og har med tiden spillet sig op, og kunne da nemt ligne en vice anføre på sigt, hvis ikke mere...
Steen13 år siden
Obi: Jeg ved ikke hvor godt du er informeret omkring spansk fodbolds pengepung. Men én ting er meget sikkert, og det er at Barcelona har en kæmpe gæld til det offentlige på omkring 2 mia kr. men det forhindre dem ikke i at investere i dyr spiller. Ved du hvorfor? Fordi skatteministeren er kæmpe Barcelona fan og har været ude og udtale at gælden til Barcelona ser staten som en langsigtet investering. Og ja - det er seriøst!

Dybest set - hvis man skal se på den spanske økonomi med skeptiske øjne, så sidder en rig klub som Bayern Munchen og betaler for lønningerne i Barcelona og Real Madrid. Også tænker du sikkert, hvordan i al **** kan du komme frem til det Steen? Jow - nu skal du hører.

1. Bayern er en af de eneste klubber i EU som har overskud og betaler deres skat med glæde. Den betaler de til den tyske stat (sjovt nok). Den tyske økonomi er efterhånden blevet så stor og vækster helt vildt, selvom de andre EU lande er i dyb krise. Hvad gør Tyskland så? De er nødsaget til at holde EU valutaen kunstigt oppe, så de invester igennem EU i alle de nødlidende lande. Som f.eks. Spanien. Også lige netop i Spanien hvor to af verdens bedste klubber ligger, som har en samlet gæld til staten på over 3 mia. kr.?! Hvordan kan det hænge sammen? Staten nægter at trække pengene ud af klubberne, fordi så kan de gå hen og vælte.. Og hvis de vælter, så vil det skabe en kæde reaktion igennem den spanske fodbold-money-machine. Så Tyskland poster penge ind i Spanien (ja og det er jo ikke kun fodbolden der holder dem nede, i know.. Men et eller andet sted skal de vel starte at skrappe penge ind?)... Og hvem betaler skat i Tyskland og bliver "forhindret" i at bruge deres skattepenge på investeringer i fodbolden? Bayern, Dortmund, Leverkusen, Schalke, osv.

2. Hvis Bayern betaler et mia beløb i skat om året, med reklame indtægter, mech, og entré indtægter osv., hvorfor skal deres konkurrent så ikke også gøre det? Det er jo ikke fair, når fodbold er efterhånden baseret på penge. Hvis Barcelona nu f.eks. køber David Luiz til 40 mio pund, og det er lige det ekstra stød der gør de går hen og vinder CL, så snupper de CL fra Bayern, og tager en indtægt fra dem - som i sidste ende er med til at finansere deres egen indtægtskilde, som er, at slå deres modstandere. Giver det mening?

Barcelona har aldrig og vil aldrig, være bange for at bruge rigtig mange penge på én spiller. Hvis de kan se det kan drage dem til fordel. Som tidligere nævnt, Zlatan, E'eto, Fabregas, Pique osv osv
EmilMiddleton13 år siden
Tjente Real ikke et eller andet med 3 milliarder sidste sæson, dem kunne de da bruge på at betale DERES gæld af
Steen13 år siden
Emil: Det er ihvertfald ikke tilfældet... Både Barcelona og Real Madrid tjener styrtende med penge, men betaler ikke deres skat
Obi13 år siden
Steen@ super indlæg, ingen tvivl om det.

Min viden om spansk bolds økonomi er ikke vildt, ikke før jeg læste dit indlæg. Men det er jo ingen hemmelighed at spanske klubber har dårlig svært, selvom om at Barca og Real sidder på tungt på de tv penge, så skylder de utroligt nok penge væk, selvom de ellers skovler penge ind via tv penge, cl og salg af andet skidt med logo tryk på. Men du, Steen, satte lige det hele i et noget andet lys. .

Men det er også forkert at man holder hånden over nogen (Barca f. eks) at de køre med underskud, men bruger også penge i stor stil. Men har man så stor en gæld, så burde der være konsekvenser, det gælder sgu alle, også Chelsea, at man har kæmpe røde tal, men stadig brænder mange mio af på spillere, så er der noget galt. Men Fifa/Uefa tør f.eks. ikke udelukke Barca eller Real, eller en anden stor klub fra CL, tænk hvis man smed Barca eller Real ud en sæson? De trækker altså seere og tilskuere til, det må man give dem. Den alm fodbold fan gider nok ikke næste år se Malaga mod Bayern, nok hellere Real mod Bayern, logisk nok. Men kom helt væk fra emnet :)

Har kæmpe respekt for deres måde at drive en klub på, intet er tilfældigt, og deres kæmpe arene er vist allerede betalt selvom det ikke er ret mange år siden de rykket ind på den. Går tingen skævt en sæson, ja, så rydder man ud i truppen og henter nye og sulten spillere ind, ingen er hellige. Respekt. At man så støvsuger Ligaens bedste spiller er så noget andet. Det er en liga der er på vej til at knække, at der bliver Bayern og så alle de andre. De eneste der kan vælte Bayern i ligaen, er dem selv.
Lampard12313 år siden
Elholm8913 år siden
Tror seriøst bare han smilede, fordi han vandt duellen både mentalt og fysisk.
Kunne ikke forestille mig at det er fordi han decideret griner af Rafael, men mere fordi han er glad for at vinde dysten om at holde hovedet koldt.

Good job Luiz!
SebastianLunnDK13 år siden
Rolig nu Lampard123... Som Elholm skriver, var det nok mentalt, og var glad for at de vandt kampen. Og ja, ikke noget had over for Rafael :-)
Awekat13 år siden
Han griner jo inden at der overhovedet bliver ballade, tumult eller rødt kort.
Det der gør at jeg ser ham som renset i dén forbindelse
Zola8613 år siden
#steen, EmilMiddleton & Obi

Jeg er ked af at sige det, men I er helt forkert på den og blander begreber som gæld, bundlinje, omsætning og resultat sammen, uden rigtig at forstå hvad begreberne betyder :)

ALLE virksomheder inkl. fodboldklubber har gæld (passiver). Det kan så være til ejerne (egenkapitalen) eller anden gæld til f.eks. banker, skat eller leverandører. Det er en nødvendig for at drive en virksomhed at man kan skaffe sig noget kapital til investeringer ( i fodbold er det ofte stadions, spillere og træningsanlæg der kræver at man optager et lån). Arsenal har f.eks. lånt absurd mange penge til deres station og havde derfor en stor gæld til banken (lad os antage det er en bank), men da banken godt vidste at Arsenal kunne betale pengene + renter tilbage, da har årlige indtægter som overgår deres årlige omkostninger er begge parter glade. Og selv i år hvor det ikke ville være tilfældet, ved banken godt at Arsenal er en sund virksomhed med en solid drift og som har store værdier (aktiver) som de altid kan "kræve". Nu er lånet snart betalt tilbage (hvis de ikke allerede har gjort det), så nu kan Arsenal bruge penge på andre områder (f.eks. spillerkøb, hvis Wenger altså tør bruge dem;))

Det samme gælder for Barcelona, Real Madrid og andre klubber. Det er der intet problem i at gæld, heller ikke MEGET gæld, så længe de tjener penge og kan betale deres renteomkostninger ol. og evt. afdrage på banklånet. OG Barcelona og Real Madrid tjener RIGTIG mange penge (så påstanden om at de kører med store underskud passer ikke). Det skyldes hovedsageligt at de har en langt større omsætning (begge klubber omsætter for mere end 4 mia. årligt) end de resterende klubber jf. nedenstående links, og som selvfølgelig er mere end deres omkostninger. Men banker, staten, ejere og andre långivere giver oftest også lavere renter til virksomheder/personer med styr på økonomien og Barcelona og Real Madrid har styr på deres økonomi. Jeg ser derfor heller ikke noget problem i hvis skatteministeren har været ude og udtale sig om at Barcelona kan betale senere, så længe de betaler de årlige renter på den restskat de mangler at betale, da staten ved at Barcelona er en sund virksomhed.

http://swissramble.blogspot.dk/2012/09/uefas-ffp-regulations-play-to-win.html (billede 8)

http://swissramble.blogspot.dk/2012/04/truth-about-debt-at-barcelona-and-real.html

http://www.barcablaugranes.com/2012/7/21/3173896/fc-barcelona-news-21-july-2012-club-makes-record-profit-last-season

Håber det gav mening og det skal ikke ses som en "belæring" om grundlæggende økonomi, selvom når jeg selv læser ikke kan bebrejde jer hvis I læser det sådan..

On Topic:
Jeg tror Luiz bliver i Chelsea og hvis han skifter, bliver det først om mange år.

edit: Jeg fandt lige en analyse frem som blev lavet sidste år (ovenstående link 2), som viser at Barcelona kun skylder 50m euro til skattevæsenet. Men det er en rigtig god analyse som bestemt er værd at læse, og som især handler om den spanske fodboldøkonomi og den viser endnu en gang at de sydeuropæiske ligaer får det svært i fremtiden, mens Premier league og Bundesligaen kommer til at dominere.
Steen13 år siden
Zola86: Nej, ser det slet ikke som en belæring, overhovedet ikke. For jeg har til dagligt med virksomhedsøkonomi at gøre, så jeg ved hvad jeg taler om :) Og du har lige så meget ret som du har forkert i din udtalelse, fordi jeg tror du har misforstået min pointe. For Ja - begge klubber er en sund virksomhed med en høj omsætning. Men den omsætning har intet med et indtjeningsgrundlag at gøre. Når du først trækker deres udgifter fra så har du ikke verdens største bundlinje. Og for ikke at ødelægge klubben fremtidige investeringer, tilbage holder staten der er nødlidende, deres milliard krav, som er mange år gammel. Og det er der hele dilemmaet ligger, og ikke om de har en høj omsætning. Ergo, problemet er den spanske politik der kunstigt holder Real og Barca konkurrencedygtig, og fjerner indtægtsmuligheder for de andre europæiske storklubber, hvis de nu skulle gå hen og vinde CL f.eks.. Kan du se det?
Elholm8913 år siden
Synes vi er ved at ryge af sporet drenge?
Denne tråd omhandler David Luiz og ikke økonomisk styring.
Obi13 år siden
Altså så længe vi har en debat, der er sober og vel begrundet, så er det vel lige meget?
Elholm8913 år siden
Kan ikke rigtig se hvordan diskussionen om klubbers økonomi er relevant i en tråd for David Luiz.
§4.
Steen13 år siden
Obi & Elhom89: Nej, kan godt se hvad du mener Elholm - men det er okay hvis debatten er åben for andre, samt sammenhængende omkring hovedemnet, David Luiz. Som snakken egentligt handlede om :) (Om Barcelona havde råd til David Luiz) ;)
Michael8213 år siden
Elholm89 - diskussionen handler i bund og grund om hvorvidt Barca ville være i stand til købe Luiz, hvorfor deres økonomiske styrke i min optik er relevant.

Og får at man ikke koger rundt i begreberne, har Zola og Steen og fin debat omkring det.

Men fint at du bringer det på bane
Zola8613 år siden
Elholm: Som Michael nævner er det en saglig diskussion, hvor vi prøver at undersøge om Barcelona overhovedet har råd til at købe D. Luiz eller ej. Jeg vil mene at hvis man "brokker" sig over de to indlæg som Steen og jeg er kommet med, så kunne man brokke sig over 80% af de indlæg der er på det her forum. Hvis det ikke har din interesse skal du ikke læse de kommende afsnit i dette indlæg, men kan nøjes med at læse min personlige konklusion som er bygget på nedenstående argumenter og konklusionen hedder "BARCELONA HAR RÅD TIL AT KØBE D. LUIZ PUNKTUM" Argumentationen for min påstand kommer i de kommende afsnit, så det kan du bare springe over, fordi som Jeppe K så smukt siger "Det ligemeget" ;)

Steen: Det er godt at høre, det jo også et interessant arbejdsområde ;) Jeg tror dog du overså dele af mit indlæg da jeg 2 gange nævner at indtægter skal være højere end omkostninger, så der er styr på det.

Det sidste link jeg lagde op viste at Barcelonas sidste regnskab (2011/12) viste et rekord højt resultat efter skat på ca. DKK 360 millioner. De har aldrig haft et så stort overskud for ET regnskabsår.

( This Friday, economic vice-president Javier Faus said the Club made 494.9 million euros and reduced its expenses to 441.1 million. ).

Det er vanvittig flot resultat for en fodboldklub og hvis man kigger på EBITDA (ifølge 2010/11 lå EBITDA på EUR 60 millioner) hvilket kun er blevet yderligere forbedret i 2011/2012. Dvs. indtjeningsgrundlaget er bestemt tilstede.

Jeg mener det er en konspirationsteori at Barcelona (og Real Madrid) får fordele af staten, ved ikke at skulle betale deres udskudte skat tilbage (Som altså kun er på sølle DKK 300 millioner), men skyldes mere det faktum at staten ved Barcelona er en sund virksomhed, og dermed ingen problemer har med at udskyde inddragelsen af deres udskudte skat, som jo er peanuts ift. til de aktiver der er klubben.

Jeg kan godt se dit umiddelbare argument om at fordi Barcelona og Real Madrig ikke betaler deres penge tilbage til skat med det samme, så har de en højere likviditet som kan bruges på spillere og dermed øge chancen for at vinde titler og i sidste ende tjene flere penge, men sådan er det i alle sportsklubber da de er en privat virksomhed som agerer på et bestemt marked. Og det er ikke unormalt at staterne låner penge eller udskyder betalinger til virksomheder, hvis de ved at virksomheder er gode for pengene.

Min konklusion er derfor på baggrund af ovenstående samt de links jeg har refereret til at Barcelona (og Real Madrid) har penge nok til at købe D. Luiz, men som flere andre også har nævnt, så ligner det at D. Luiz har det godt i Chelsea og føler mig overbevist om at han fortsat er i klubben efter sommerferien.
Steen13 år siden
Zola: Vi er helt enige om at deres nuværende skat bliver da betalt, og de har også som du siger et rekord stort EBITDA, men hvis du siger de har et overskud 360+ mio (efter skat, hvilket EBITDA betyder for andre nysgerrige læser), så er det da ærgerligt de ikke bruger deres fortjeneste på statens krav for 10 år +, som ikke er en konspirations teori, men cool faqs (jeg har ikke link!). :) For hvis du siger en klub som Barcelona f.eks. laver et overskud på 360 mio kr. så mangler de kun ca. 1.64 mia for at betale hele deres skat tilbage ;) Hvilket ville forringe deres konkurrencedygtighed voldsomt. Som f.eks., ville tvinge dem til at sælge ud af deres talentmasse og slippe nogle pro spillere. Hvilket ville være sundt for sporten - for ikke at nævne den nødlidende spanske stat. Et glimrende eksempel er Arsenal. De har styr på deres økonomi som andre klubber burde gøre, og hvad betyder det at have styr på deres indtægter og udgifter? En dårlig placering.

Grunden til mit fjendske syn på den økonomiske situation i storklubberne i Spanien, er, jeg bliver forarget over hvordan en skatteminister kan retfærdiggøre en sportsklub, kan skylde staten usandsynlig mange penge, og samtidig med gå ud og bede de europæiske lande om en hjælpe hånd. Hvis man ser hvordan DBU håndtere klubberne i Danmark og deres økonomiske kvaler, så kan jeg nævne at DBU f.eks., nedrykker en klub (kan ikke huske hvem det var) i første division nu, til anden, fordi de har økonomiske kvaler. Hvilket jo er helt fair.
Zola8612 år siden
Steen for fanden. Jeg kan jo så godt lide dig, men du er sgu ude på et sidespor, og jeg vil råde dig til at "swallow the pride" på det her område, fordi du er ude på meget dybt vand, og kommer med den ene påstand efter den anden som er decideret forkerte :)

Nu havde jeg egentlig ikke planer om at diskutere emnet mere, da jeg var kommet min vurdering omkring Barcelonas økonomi. MEN når du skriver flere ting som ikke en gang kan kategoriseres som sandhed med modifikationer, men er DECIDERET LODRET FORKERT, og at du herefter kalder det kolde facts, bliver jeg sgu nødt til at korrigere dig. Du blander igen en masse begreber indenfor regnskab sammen og ikke ser sammenhængen mellem resultatopgørelsen og balancen. Det er sgu forståelig nok, da regnskab er ekstremt komplekst, hvilket jeg hurtig fandt ud af under min knap 2 år som regnskabsanalytiker inde i Danske Banks hovedsæde, hvor jeg analyserede 2-5 regnskaber om dagen, og nu som revisor. Du får her en hurtig gennemgang af de misforståelser du har omkring Barcelonas/Real madrids økonomi og regnskab generelt.

1. Barcelona skylder ikke skattevæsenet DKK 2 milliarder. Uanset hvor meget du prøver at kalde det kolde facts, så passer det bare ik. Alt hvad man skylder af penge ligger ovre som gæld under passiver og der står at Barcelona i deres årsregnskab 2011 skylder ca, EUR 50 mio. til de sociale myndigheder, hvor af størstedelen af beløbet, hvis man kigger i noten er skat. Dét er kolde facts som ikke kan diskuteres. Jeg ved ikke hvor du har de 2 milliarder fra, men alt hvad en virksomhed skylder kan man finde i balancen, uanset om det er noget man burde have betalt for 5 år siden eller nu, så vil det stadigvæk være under balancen.

2. EBITDA er IKKE resultat efter skat, eller før skat for den sags skyld, så det er også lodret forkert. Det er ikke en gang et nøgletal som er i nærheden af årets resultat. Det står for "indtjening før renter, skat, afskrivninger og nedskrivninger". Nøgletallet er vigtigt nøgle tal (især) for virksomheder med store anlægsaktiver, hvor EBIT ikke giver et retvisende billede. Det gælder også indenfor fodbold, hvor klubberne "afskriver" spillerne årligt.

3. Husk på at årets resultat ikke nødvendigvis siger noget om hvor mange penge de har til at betale kreditorer, da f.eks. afskrivninger og nedskrivninger også indgår i resultatopgørelsen. Derfor bruger man ofte en pengestrømsopgørelse til at finde ud af hvor god en likviditet virksomheden har til at kunne betale sine kreditorer. F.eks. afskriver vi årligt Torres's værdi med ca. DKK 90 mio (5,5 år/købspris), så han ville forringe vores resultat før skat med ca. 90 mio. i alle de år han er i klubben, men det er jo ikke cool cash som vi mister, men bare en regnskabsmæssig værdi på vores spiller (han er et aktiv for klubben, selvom man nogle gange undre sig;)). Derimod er de ca. DKK 80 mio som vi betaler årligt til hans løn cool cash som gør at vi ikke kan betale vores kreditorer med tilsvarende beløb. Så Barcelona har ikke fået DKK 360 mio. i cool cash (årets resultat) som de kan bruge til at betale deres kreditorer

Uden at have sat mig dybt ind i Real Madrids økonomi, kan jeg hurtig se at de skylder endnu mindre til det spanske skattevæsen og tjener. Det er derfor ikke de to topklubber i Spanien som får"kunstigt åndedræt", men det gør derimod mange af de øvrige spanske klubber som har det RIGTIG svært, og var det ikke for de spanske skattemyndigheder, så var det ikke sikkert at de alle fortsat ville være der. Det er også en af grundene til at jeg føler mig overbevist om at Falcao bliver solgt, da A. Madrid ellers får det svært med at overleve økonomisk.

Men idag gælder det billetten til næste sæsons CHL. Jeg glæder mig som et lille barn! :)
Steen12 år siden
Zola: Jeg bøjer mig glædeligt i støvet for dig, for det lyder til du har styr på dit. :) MEN med det sagt, er der én ting der i hvert fald er sikkert, og det er - tal kan læses på mange forskellige måder, og det kan sminkes til ukendelighed. Og da jeg arbejder til dagligt sammen med en af Danmarks nok største fodbold talknusere, så tror jeg nu nok jeg har forstået princippet i hvordan en fodbold forretning er strækket sammen ;) Her siger jeg ikke jeg arbejder med fodbold økonomi til dagligt, men har et vist indsigt i det. Men nok om det, du mener at kunne læse dig frem til at Barcelona har en gæld til det offentlige på 50 mio, og jeg siger - det ikke er sandt. Hvorfor? Fordi vi kigger på to forskellige forretninger, da du garanteret sidder og læser på et datterselskabs årlige regnskab. (Hvilket jeg selvfølgelig ikke skal kloge mig på ;D)

Zola: Hvad mente du med at Atl. Madrid ikke har råd til at afskrive Falcao og er nødsaget til at sælge? Er det helt galt med deres økonomi eller hvad? :) Det var jeg ikke engang klar over.
Zola8612 år siden
Jeg betvivler skam ikke dine egenskaber indenfor virksomhedsøkonomi, men påpeger bare at regnskab er så komplekst, at medmindre man ikke sidder med det til dagligt, kan det være svært at konkludere noget ud fra regnskabet :)

Jeg tog deres regnskab på deres hjemmeside (på spansk, hvilket gav nogle udfordringer, men intet som google translate ikke kunne løse ;)), som jo består af alle aktiviteter i Barcelonas FC (dvs. de andre sportsgrene er inkluderet, men de står kun for en brøkdel af "virksomheden Barcelona FC") Jeg har ikke kendskab til ejerforholdene i Barcelona (er det ikke noget med at fansene har ejerandele?), men hvad andre selskaber i en eventuel større koncernstruktur ala. den man ser i Manchester United og Chelsea (hvor den ultimative ejer i koncernen er Abramovich), er dog ikke noget som kan inkluderes eller skal medtages som noget Barcelona FC skylder :)

Mht. A. Madrid så er deres økonomi rædselsfuldt (2010/2011 regnskabet) og det er kun fordi deres kreditorer (herunder skattevæsenet som de skylder over EUR 200 mio.!) holder hånden over dem, at de stadigvæk lever. De omsætter kun for lidt over EUR 100 mio. årligt men har kortfristet gæld for EUR 270 mio, og her har vi ikke en gang fratrukket deres omkostninger som f.eks, løn. Overordnet set kan de derfor kun overleve ved at sælge nogle af deres aktiver og der må man sige at Falcao kan gøre underværker for dem og/eller overtale deres kreditorer til at udskyde betalingerne, hvilket de jo har været gode til at gøre tidligere.

Nedenstående link er en analyse af A. Madrids økonomiske forhold og hvor skidt det ud for dem og alle andre hold i den spanske liga som ikke hedder Real Madrid eller Barcelona. Bemærk at klubber som levante og Hercules kun omsætter for hhv. EUR 5 og 6 mio.... OM ÅRET! Det er jo grotesk. Anyway enjoy the reading :)

http://swissramble.blogspot.dk/2012/08/atletico-madrid-its-mad-world.html
nybo9012 år siden
Jeg mener at have hørt at Real Madrid og Barcelona får betalt deres udgifter til stadions af kommunen. Derimod betaler Chelsea selv for stadion :)

Og derudover så er David Luiz jo en af de helt store profiler på holdet, især i den 2. halvdel af sæsonen, han bliver forhåbentligt i klubben i mange år også som anfører :)
justblue12312 år siden
Han er den fødte leder og Super vigtig for holdet! ;)
Steen12 år siden
Nybo90: Det var da interessant læsen. Dog tror jeg personligt, ikke det er sandt. For der har før været snak omkring dette, hvor Real Madrid gjorde det klart for verdens pressen at de selv betaler for deres faciliteter.
Dwise12 år siden
Hvis ikke han selv ønsker sig videre, så tror jeg ikke, vi sælger ham. Han har udviklet sig i hele sin Chelsea-periode, og er nu en vigtig spiller, ikke bare på banen, men også udenfor banen tror jeg. Jeg mener, at han er en unik spillertype og en kæmpe gevinst for Chelsea. Han er fremtidens anfører, så selvfølgelig lader vi ikke ham smutte, det er jeg helt overbevist om.
EmilMiddleton12 år siden
Da vi købte ham tænkte "hvem fanden er han, hvorfor er han her, vi har ikke brug for ham" og nu ved jeg at jeg tog grueligt fejl :-)
and3rz3n12 år siden
http://footy.dk/2013/05/22/real-madrid-vil-kapre-chelsea-stjerne/

Ezequiel Garay ville være et godt køb, han er en super god forsvar's spillere, men at sælge Luiz for at hente ham er dumt, og så at sælge Luiz for ''KUN'' 250 mil er forlidt, hans pris skulle være 300+ Vi er ikke Arsenal, vi har råd til at beholde vores spiller så tvivler på det.
Luiz kan noget med den bold som ingen anden forsvars spiller kan, udover det har Luiz evne til at spille på midtbane og er en meget komplet spiller, så de rygter vil alle Chelsea fans meget gerne skyde ned.

Men et køb af en Ezequiel Garay eller en Raphaël Varane ville være et godt køb til klubben som kunne forstærke os, og der med kan Luiz gøre at vi ikke behøver en ny midtbane spiller da han bliver permanet rykket op til midtbane.

Så mangler der kun en angriber, og så er holdet klar til bold igen næste år.

Hvor ser i helst Luiz spille ? I forsvaret eller på midtbane?

Jeg ser ham stærkest på midtbane, da hans legebarn som nogle gange kommer frem i ham ikke er til så stor skade, samtidigt har han en energi der gør han kun kan få brugt det hele, ved at løbe frem og tilbage hele kampen.
Awekat12 år siden
Jeg ser ham allerhelst i midterforsvaret og kun af nød som på midtbanen.

Ingen tvivl om hans kvaliteter på midtbanen, men at have sådan en midterforsvar der kan det som David Luiz kan, er guld værd på et hold, og bør klart bruges som vores force:

Han er enormt boldsikker og pasningsstærk. Kan drible og føre bolden frem. Han kan både se de dybe løb og slå de lange bolde.
Det er så vigtigt, når det er midtforsvarer som fører bolden frem ad banen, da det er dét som giver overtalssituationerne, i modsætning til hvis en midtbanespiller skal ned hver gang og hente den nede hos midtforsvarerne, for at føre bolden fremad.

Omvendt giver han også noget dynamik når han ligger på midtbanen, hvor han både dominerer defensivt og offensivt. Ser bare det største potentiale for holdet, om han blev i midterforsvaret.
Kfrandsen12 år siden
David Luiz er virkelig en klasse spiller, både i forsvaret og helt sikkert også på midtbanen. Men vi skal også tænke på de andre muligheder vi har på midtbane positionen. Lampard, Ramires, Mikel, Aké og Essien som kommer tilbage. Luiz er god som en back up til positionen, og gør at der kan roteres meget.

Video hans evner på midtbanen:
http://www.youtube.com/watch?v=zkgAA9fuyoU

Analyse af hans evner som midtbane:
http://espnfc.com/blog/_/name/tacticsandanalysis/id/552

Kfrandsen
tobylobi12 år siden
DL er en ombejlet herre!

http://onside.dk/primera-division/avis-barca-lurer-paa-chelsea-stjerne

http://onside.dk/premier-league/avis-benitez-vil-tage-chelsea-stjerne-med-til-napoli

Men mon ikke at han bliver nogle år endnu?
Elholm8912 år siden
Tror nu heller ikke han smutter.. I hvert fald ikke før om nogle år..
Rygtet til Napoli kan jeg kun grine af!
Duxii12 år siden
Nægter simpelthen at tro på Mourinho lader ham smutte.

Tror nu heller ikke selv han vil.
SebastianLunnDK12 år siden
Tror ikke han smutter, men er faktisk lidt nervøs over det.. Han har da aldrig rigtigt givet udtryk for at han godt kunne lide at spille i Chelsea (undtagen et Instagram billede) eller er det mig der er helt væk??
nikoskov12 år siden
Jeg tror virkelig, at han nyder at spille i Chelsea. Hvis man følger ham på de sociale medier, ser man, at han altid taler varmt om klubben. Desuden får man indtryk af, at han har en kæmpe stjerne i omklædningsrummet! Det er altid ham, som er god for sjov og spas, men samtidig dybt seriøs, når det kommer til spillet på banen, hvor det ligger naturligt til ham at gå forrest.
Han har desuden (igen vurderet ud fra Instagram) et kanont sammenhold med Chelseas brasilianere og spansk-/portugisisk-talende spillere.
nikoskov12 år siden
En ny træner (Mourinho) mærker helt sikkert hurtigt, hvor stort et navn David Luiz er i Chelsea for både fans, spillere og stab. Derfor tror jeg ikke, at vi skal være nervøse for et salg. Jeg tror nærmere, at han bliver en af grundpillerne i verdens bedste hold ;-)
Lampard12312 år siden
http://onside.dk/premier-league/chelsea-stjerne-ja-der-er-barca-interesse Det skuffer mig lidt hans udtagelser!
RicoK12 år siden
http://onside.dk/premier-league/avis-benitez-vil-tage-chelsea-stjerne-med-til-napoli

Jeg er 100% sikker på at han ikke tager til Napoli.
tobylobi12 år siden
Hvis DL engang rejser fra os, bliver det enten RM, Barca eller Bayern. Kan ikke se andre muligheder.. Men han bliver her i minimum 5 år.
Poyet12 år siden
Hvad sker der for Mourinho vil sælge ham til Barca som det første når han kommer officelt til klubben :( øv øv øv
Steen12 år siden
Hold nu op med sådan nogle latterlige rygter fra Silly Season!
Det er da useriøst, det er fra Daily Star...

David Luiz bliver i klubben - nu ro på!
Duxii12 år siden
Hvorfor skulle han vælge barca fremfor Chelsea, som det ser ud nu?

Chelsea går da ind i en sindsygt spændene periode nu, med retur af Mourinho.

Hvis jeg var fodbold spiller, fik masser af spilletid, endda en ledene rolle, og skulle igang med at skrive ny historie i klubben ville jeg da ti gange hellere det, end skifte til barca.

Jeg tror kombinationen af Mourinho/Luiz, kan blive sindsygt god.
Steen12 år siden
Lige nøjagtig Duxii... Han har hele verdenen for sin fødder. Han er veltilpas og har en kæmpe indflydelse i Chelsea allerede som det ser ud nu.

Og tilgangen af Mourinho gør det bestemt heller ikke mindre.

Dem af Jer der så Brasilien - England igår, bemærkede vel også at det var Luiz der styrede forsvaret og var ankermand i det direkte opspil, selvom han stod ved siden af Thiago Silva som havde anførebindet på.

Hver evig eneste gang Brasilien ikke kunne komme igennem Englands defensive midt, røg bolden tilbage for fødderne af David Luiz som lå og flyttede bolden rundt :D Det var fantasstisk at se på!
Poyet12 år siden
Tror desværre det er farvel med ham!!!
Steen12 år siden
Det eneste som kunne være et plaster på såret, hvis vi skulle miste David Luiz ville være Varane.. Men mon ikke det kan lade sig gøre, med Mourinho ved roret?
Poyet12 år siden
Gir dig helt ret Steen, men de to sammen ville være verdensklasse :)
Tweaker1212 år siden
Hvis Varane kom til Chelsea, så ville jeg blive den absolut mest lykkelige fan i verden. Dog ikke på bekostning af David Luiz!
tobylobi12 år siden
Mourinho har lige sagt i interviewet at Luiz er i den perfekte alder at arbejde med :) he's going nowhere!
Steen12 år siden
Toby: Har du et link :)?
tobylobi12 år siden
Steen: Hvis du har set interviewet siger han følgende:

But the profile of the younger players with long-term space for improvement and development, I like very much that kind of profile. I've come with a four-year contract so with the age of Eden Hazard, Oscar, David Luiz and these boys, I think it will be good for me to work with them and good for them to work with me. Together we can improve and make a better team than we have now.
Steen12 år siden
Toby: Det er jo ikke konkret at han ikke vil sælge David Luiz :)?
Michael8212 år siden
Steen skrev:
Toby: Det er jo ikke konkret at han ikke vil sælge David Luiz :)?

Men hvem har overhovedet startet rygtet om at David Luiz ville/skulle sælges?

Har Mou selv sagt det? Har klubben sagt det? Har DL selv sagt det?

I alle 3 tilfælde, nej... det er rygter. Intet andet og nej, det sker ikke... trust me.
LilHenrik12 år siden
Michael82 -

David Luiz har jo selv sagt noget med at han godt kunne li Barcelonas spille stil og sådan, så han har ikke sagt direkte han vil sælges til Barcelona, men tror ikke mange spillere gør enden en handel på den måde ;)
Duxii12 år siden
Jeg syntes også Døllefjelde muse spiller god bold - men jeg skal ikke sælges
Obi12 år siden
Duxii! Det er kræftedme et godt argument!
Awekat12 år siden
Det eneste Døllefjelde Musse IF var gode til, var indendørs fodbold! Dengang de vandt DM i 98. Men det var til gengæld også nice
Morten12 år siden
Hvorfor sælge Luiz? Hvem kan de overhovedet få der er bedre?
tobylobi12 år siden
Få er bedre en Luiz, men måske Thiago Silva vil være på niveau :)
Tweaker1212 år siden
Thiago Silva er ikke bare på niveau, han er på et højere niveau end Luiz når vi snakker om CB positionen. Dog er historien en anden på den defensive midtbane!
tobylobi12 år siden
Tweaker12: Det ved jeg godt, jeg mente det lidt i ironi, da han heller ikke er den eneste der er bedre på den position end Luiz. Men det skal nok komme!
Tweaker1212 år siden
Fuldstændig enig. Det bliver spændende at se hvor Mourinho har tænkt sig at bruge ham :-)
nikoskov12 år siden
Hvis man har fulgt Brasiliens landskampe, virker det til, at David Luiz styrer forsvaret frem for Thiago Silva. Dermed ikke sagt, at han generelt er bedre.
Awekat12 år siden
Det er svært at diskutere hvem der er bedst af Thiago Silva og David Luiz. De er lidt for forskellige til det er rigtigt fair.
David Luiz er meget bedre på bolden, frem ad banen, og til at slå de rigtige afleveringer nede bag fra, og til gengæld lidt mere satset i hans forsvarsspil.
Silva er mere klassisk og defensiv og meget sikker i sine indgreb, men bakker oftere og lavere færre indgreb. Til gengæld vinder han næsten altid sine tacklinger når han så sætter dem ind.

Næste kamp

I dag 17:45
Champions League Champions League
QarabagQarabag vs. ChelseaChelsea

Forrige kamp

Lørdag 17:30
Premier League Premier League
TottenhamTottenham0 : 1ChelseaChelsea
Premier League
# Hold
K.
Pts.